Traject Intermittent Fasting

Als homo sapiens zijn we miljoenen jaren lang geëvolueerd in schaarste. We bewogen 90% van de tijd en als we geluk hadden vonden we voldoende eten. We zijn ingesteld op zo veel mogelijk eten, omdat we de kans bijna nooit hadden om veel te eten en veel eten vergrootte in de oertijd onze kans op overleving. We hebben ook natuurlijke systemen van verzadiging, maar die staan bij sommigen uit doordat het lichaam niet meer optimaal functioneert en doordat we vaak en veel eten. We bewegen ook te weinig.  

Antoinette Hertsenberg van 'Dokters van morgen' van AVROTROS heeft een aflevering over vasten gemaakt. Het is uitgezonden op dinsdag 8 oktober 2019 om 21:25 (52 min): 'Het is dé dieethype van dit moment: vasten. Daarnaast is het ook nog gezond. Regelmatig vasten is dus goed, maar welke vastenmethode werkt dan eigenlijk het beste?'

Kijk deze aflevering nog eens terug.

Met het 'Intermittent Fasting traject' herstel je je lichaam op verschillende manieren.

Je kan kiezen voor deze twee structuren: 

  • 16/8 (elke dag 16 uur niet eten en 8 uur wel) of 
  • 5/2 (5 dagen wel eten en 2 dagen niet eten) 

De verbeteringen

  • De bloedsuikerspiegel herstelt zich
  • Je komt in ketose
  • Je verbrandt vet
  • Je lichaam gaat autofagie toepassen
  • Je hongergevoel herstelt zich
  • Je hormonen komen weer in balans
  • Je insulineresistentie verbetert of verdwijnt
  • Je cholesterolwaarden verbeteren

Het kan interessant zijn om voor- en achteraf te meten om het resultaat zichtbaar te maken. Bekijk de mogelijke meetwaarden.

Het centrale thema van het traject is lichaamsherstel en voedingsadvies voor een persoonlijke toepassing ter verbetering van de gezondheid.

Praktisch

  • Met de groep (start 2 november) of 
  • Individueel (start op afspraak, ook mogelijk via Skype)
  • Investering: 150 euro inclusief btw 
  • Optioneel kan je tussendoor een consult boeken om je voortgang te bespreken.

Voor de groep:

  • Locatie: Stationsplein 80, Haarlem
  • Aantal deelnemers: tussen 4 en 8
  • Twee dagdelen van 4 uur in zes weken
  • Het eerste kwartier is inloop, dan de start, een uur na de start eten we.

Inhoud van het traject

Dag 1: voedingsadvies en intermittent fasting

We leren over het voedingsadvies. En we leren over intermittent fasting. Hoe werkt intermittent fasting en welke verbetering verwacht ik voor mezelf. Je neemt een maaltijd mee, we eten het gezamenlijk op en delen met elkaar. Zo heb je geoefend met het voedingsadvies en krijg je inspiratie van anderen.

Antwoord op de vragen

  • Waarom heb je voor dit traject gekozen? 
  • Hoe heb je het voedingsadvies ervaren? 
  • Hoe weet ik dat intermittent fasting goed voor me is? 
  • Wat wil je niet of weinig eten? 
  • Waarom zijn mijn voedingskeuzes belangrijk?

Dag 2: hoe is het gegaan en hoe nu verder

Op de afsluitende dag kijken we terug naar hoe het de afgelopen zes weken gegaan is en je ervaart de voordelen van het vasten. Je neemt weer een maaltijd mee volgens het voedingsadvies die we delen, zodat je kan proeven en inspiratie krijgt. We delen met elkaar hoe het is gegaan en hoe je nu verder wil gaan. Wat wil je blijvend veranderen. Waar leef je naartoe. Hoe pak je het aan.

Antwoord op de vragen

  • Hoe heb ik het ervaren?
  • Waar liep ik tegenaan?
  • Wat vond ik goed gaan?
  • Wat wil ik blijvend veranderen?
  • Waar leef ik naartoe?
  • Hoe ga ik het aanpakken? 

Kies voor jezelf en je gezondheid, schrijf je nu in.


Je kunt dit formulier alleen gebruiken als je JavaScript aanzet in je browser.

Data en aanmelding

Stel een vraag over dit traject via e-mail ardi@ardiuttien.nl of via WhatsApp 0624 671 641.

Als je een groepje vormt van minimaal 4 personen, kunnen we gezamenlijk de data prikken voor het traject.