Macronutriënten zijn koolhydraten, vetten en eiwitten. Dit zijn de voedingsstoffen die ons lichaam via de spijsvertering kan verwerken naar monosachariden, vetzuren en aminozuren. Om ons lichaam optimaal te laten werken hebben we deze voedingsstoffen in de juiste verhouding nodig.

Evolutie

De oermens at deze nutriënten in andere verhoudingen dan de gemiddelde Nederlander dat nu doet. De evolutie heeft ons lichaam gebracht waar we nu zijn en evolutie is onomkeerbaar, daarom is het voor onze gezondheid raadzaam om er rekening mee te houden hoe ons lichaam werkt en ons lichaam de voedingsstoffen te geven die het kan herkennen en gebruiken.

Je lichaam als je beste vriend(in)

Zie je lichaam als je ‘beste vriend of vriendin’ en verwen deze vandaag eens extra.

Eet-frequentie

De eet-frequentie is ook belangrijk. In de oertijd (de fabrieksinstellingen van de mens zijn sindsdien nauwelijks veranderd) kregen we eerst een krachtig signaal om te gaan eten. Die herkennen we, het voelt zo heftig dat je als moderne mens gelijk iets in je mond wil doen, wat maar voorhanden is. Dit signaal is zo sterk, omdat we nu in de oertijd nog in actie moesten komen om samen te werken om voedsel te gaan verzamelen. Om dat voedsel te krijgen, moesten we veel bewegen. Verzamelen, jagen, gevaar ontwijken, onthouden wat goed smaakte of juist giftig was, informatie en kennis uitwisselen tussen verschillende generaties. Van levensbelang, want het verkeerde eten kan jou fataal worden, of zelfs de hele groep. Als het eten verzameld was, probeerde je daarmee heelhuids terug te keren en dan nog met elkaar samenwerken om het voedsel te bereiden. Als dat allemaal gelukt was, gingen we genieten van wat we die dag bereikt hadden. Want dit feestmaal was er niet 8 keer per dag (ontbijt, tussendoortje, cappuccino, lunch, tussendoortje, cappuccino,diner, avondsnack, als voorbeeld van een moderne eet-frequentie). Dit feestmaal hadden we waarschijnlijk soms (niet elke dag), en in goede seizoenen twee keer per dag.

Als we vaak eten maken we insuline aan om de bloedsuikerspiegel op pijl te houden. Een goede bloedsuikerspiegel is van levensbelang, daarom doet het lichaam er alles aan om dit goed te houden. Weer een reden om niet te vaak te eten. De alvleesklier heeft twee taken: insuline en glucagon aanmaken (endocriene functie) en verteringsenzymen aanmaken (exocriene functie). De alvleesklier kan maar een ding tegelijk. Hij kan zich in je hele leven tien keer geheel vernieuwen en repareert zichzelf met insuline. 

Tip van de dag

Eerst bewegen inclusief krachttraining, twee keer per dag een hele maaltijd eten met koolhydraten (groente en fruit), eiwitten (eieren en wat rent, vliegt en zwemt) en vetten (avocado, noten, olijfolie, vis).

Verhouding

Om de juiste verhouding van de macronutriënten binnen te krijgen, kan ons bord het beste vol liggen met groente, fruit, ei, kip of vis, olijfolie, noten, avocado. En zoveel mogelijk variëren. Denk ook aan de variatie in kleur. De energie komt voor ongeveer ⅓ uit koolhydraten, ⅓ uit eiwitten en ⅓ uit vetten.

KoolhydratenVettenEiwitten
Oermens22-40%28-47%19-35%
Nu55%30%15%

Brandstof

Voor de mens zijn de brandstoffen: koolhydraten en vetten. Suikers kunnen we als dat nodig is in ons lichaam aanmaken uit vetten en eiwitten. We hebben aan de suiker van twee appels genoeg voor een hele dag. Vet is een efficiënte brandstof waar we veel meer energie uit kunnen halen dan uit suikers. Wel vier keer zoveel. Als we ons inspannen zijn suikers snel verbrand, daarna gaan we over op vetverbranding, als ons lichaam nog weet hoe. We kunnen dit stimuleren door elk half uur een minuut aan krachttraining te doen. Je lichaam gebruikt nu de suikers uit de spieren en zal op de efficiënte vetverbranding over gaan. 

Lege koolhydraten

Koolhydraten in de vorm van suikers zijn een inefficiënte brandstof aangezien ze geen micronutrienten (vitaminen, mineralen, flavonoïden) bevatten. Als je die (vaak) eet, blijft je lichaam toch steeds vragen om eten, het heeft alleen brandstof ontvangen en geen voedingsstoffen. De micronutriënten worden onder andere gebruikt voor de omzetting van de voedingsenergie in energie voor de lichaamscellen. 

Vetzuurbalans

Goede vetten komen we tekort. En zeker de juiste verhouding goede vetten. Omega 3 uit bijvoorbeeld vis werkt alleen in de juiste verhouding met omega 6 uit bijvoorbeeld zonnebloemolie. Hoe dichter deze vetzuurverhouding bij elkaar ligt hoe beter. Aangezien omega 6 in bijna alle verpakte en bewerkte voedingsstoffen zitten, deze zo min mogelijk nemen. Het werkingsmechanisme in het lichaam is, dat omega 6 de ontsteking aan kan zetten en omega 3 kan de ontsteking uitzetten, als je hier niet voldoende van consumeert, kan de ontsteking niet uit worden gezet. Dat is een groot probleem, denk maar aan de laaggradige ontstekingen of aan een overactief immuunsysteem, waar men beide erg moe van wordt en de gevolgen zijn op lange termijn zeer ongunstig voor de gezondheid. Omega 9 halen we uit goede olijfolie, daar kan je onbeperkt van nemen om je aderen gezond te houden. Je lichaam kan ook omega 9 aanmaken.

Bouwstoffen

De meeste structuren in het menselijk lichaam worden opgebouwd uit aminozuren. Essentiële aminozuren kan het lichaam niet zelf aanmaken en worden daarom uit de eiwitten in de voeding gehaald. We moeten genoeg eiwitten eten om herstel en opbouw van het weefsel mogelijk te maken.

Anorganische toevoegingen

Echte voeding is belangrijk voor het lichaam. Als je voeding eet met anorchanische toevoegingen raakt het lichaam overbelast. De lever draait overuren. En allergieën kunnen ontstaan, omdat het lichaam er niets mee kan. Vermijd nepvoeding.

Juiste zuurtegraad

Als er verzuring van het lichaam is, dan gaat het over tot mechanismes om de urinezuren onschadelijk te maken. Het lichaam bindt overtollige urinezuren in de nieren met basische mineralen zoals calcium of magnesium. Door deze binding ontstaan “zure zouten” (nierstenen). Nierstenen zijn dus het gevolg van chronische verzuring van de nieren. Als er geen vrije voorraad calciumionen meer aanwezig is, dan “rooft” het lichaam calcium uit de botten, tanden, nagels, huid en haarbodem om deze te binden met de overtollige urinezuren. Het lichaam zet de vloeibare urinezuren om in een vaste vorm door kristallisatie (urinezuurkristallen). Een vaste vorm heeft namelijk geen invloed meer op de zuurgraad. Kristallisatie is dus een methode van het lichaam om de essentiële zuurgraad van het bloed goed te houden. De kristallen kunnen zich afzetten op de gewrichten, zo kan jicht ontstaan. Met deze mechanismes zorgt het lichaam dat de zuurgraad in het bloed constant blijft, maar het resultaat is wel dat dit klachten op kan leveren. Leer meer in dit blog.

Eet veel groente om de zuurtegraad van je lichaam goed te houden.


Hoe veel ik ook leer over Orthomoleculaire Geneeskunde, ik kom altijd weer terug bij het Voedingsadvies dat ik schreef na de eerst module Orthomoleculaire Voedingsleer in april 2016. Vraag het aan en ga er mee aan de slag. Schrijf je ook in voor de cursus. In twee ochtenden leer je heel veel en zeker alles wat nodig is om het voedingsadvies toe te kunnen passen.

Reacties uit evaluaties van de eerste cursusdag:
  • 'Ik voelde mij gelijk heel welkom! Er hing een leuke sfeer. Kopje thee, koffie, water, fruit, eitjes, olie enz. Alles was er...Verder een hele duidelijke uitleg op een informele manier. Volop ruimte voor vragen.'
  • 'Goede informatie, het afwisselen door de oefeningen beviel mij goed.'
  • 'Veel geleerd, veel energie opgedaan. Ondertussen ben je ook bezig met “wat betekent dit voor mijn patronen” waardoor info niet altijd doorkomt bij me. Maar daar hebben we nog twee bijeenkomsten voor.'
  • 'Ik vond het geweldig! k heb zo veel gehoord, geleerd & al weer gedeeld met anderen. Enorm zin in dag 2.'

Aanvraag voedingsadvies (gratis)